» دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ برای استفاده از کد، آنرا کپی و در بخش تنظیمات وبلاگ خود درج کنید. معرفی منابع طرح «کتابخوان دیماه» نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی

 


معرفی منابع طرح «کتابخوان ماه» نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی

بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک

پدیدآور:‌ مجتبی تهرانی

ناشر:‌ مؤسسه پژوهشی و فرهنگی مصابیح الهدی

تعداد صفحات:‌ ۲۰۸

خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه سلام‌الله‌علیها است که بسان فاروقی، حق را از باطل برای جویندگانش تا ابد مشخص ساخته است. در این اثرِ ارزشمند آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت‌الله‌علیه، معارفِ بلند این خطبه (خاصه در فرازهای نخستین آن)، و نیز شرایطی که منجر به خلق این خطبه گردید و شاید از همه مهم‌تر، احتجاجات قاطع و غیرقابل خدشه‌ فرازهای پایانی خطبه با شخص خلیفه، به شکلی منحصر به فرد و عالمانه تشریح شده است و مخاطب را با عظمت کم‌نظیر این خطبه بسیار مهم در تاریخ اسلام، بیش از پیش آشنا می‌کند.

اهداف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از ایراد خطبه؛ کیفیت حضور ایشان در مسجد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و فرازهای توحیدی آغاز خطبه؛ فرازهایی از خطبه که مخاطبش حاضران در مجلس و تبیین دلایل سستی ایشان که شاهد غدیر و پیام آن بودند؛ اعتراض علنی همراه با احتجاج به مسئله غصب خلافت؛‌ دادخواهی درباره فدک؛‌ اعتراض بی‌بی دو عالم به سکوت حاضران و تبیین دلایل این سکوت؛ پاسخ‌های خلیفه به سخنان حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و احتجاج قاطع و کوبنده حضرت با او و اعتراف خلیفه به حقانیت سخنان صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها؛ سخنان پایانی حضرت و بازگشت به خانه و مکالمه جانسوزِ میان ایشان با مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، فرازهای مهم این اثر را تشکیل می‌دهند.


معرفی منابع طرح «کتابخوان ماه» نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی

اول برای مادرمان (گلچین اشعار فاطمیه)

به کوشش جمعی از شاعران

ناشر: آرام دل

تعداد صفحات: ۲۰۶

قرآن، به دوشِ خود، خدای صبر، می‌بُرد
با پای خود، خود را به سوی قبر، می‌بُرد

تابوتِ سرخِ یک کبوتر دیدنی بود
تشییع هجده‌ساله مادر دیدنی بود

حیدر به دستش گوهری را خاک می‌کرد
مقداد چشم مُجتبی را پاک می‌کرد
محمد سهرابی

شاید تنها با استعاره بتوان از زلال روح فاطمه سلام‌الله‌علیها سخن گفت؛ او که صدیقه و طاهره است، او که ام‌ابیهاست، او که آینه تمام‌نمای پاکی و معصومیت است، او که سرّ شب قدر است، او که یگانه کفو علی مرتضاست، او که مقتدای بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه است و او که فاطمیه‌اش سند مظلومیت ابدی‌اش است...
و از سوی دیگر اما، جهان شعر نیز جهان بی‌منتهایی است که می‌توان، مضامین بی‌منتها را در آن طرح کرد. «اول برای مادرمان» دفتری است از اشعار فاطمی به قلم محمد سهرابی، جواد حیدری، رضا جعفری، علی‌اکبر لطیفیان، سیدمحمد میرهاشمی و ... در این کتاب شعرهایی در مدح بی‌بی دو عالم حضرت صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها، بیان مصائب، توصیف ویژگی‌ها و اشاره به سجایای اخلاقی، عبادی و... آن حضرت، گردآوری شده است.

اشعار انتخاب شده برای این مجموعه را چه به لحاظ بار معرفتی و چه از نظر لحن سوگوارانه‌ای که دارند، می‌توان به عنوان آثاری شاخص و شناخته شده در این حوزه نام برد.
این کتاب در چندین بخش با نام‌های غزلیات، مراثی، کوچه بنی‌هاشم، بستر، بیت‌الاحزان، بعد از شهادت، مدایح و ... تدوین شده و خواننده را به حال و هوایی فاطمی می‌برد.


معرفی منابع طرح «کتابخوان ماه» نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی

سلیمانی عزیز

(گذری بر زندگی و رزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همراه با متن کامل وصیت‌نامه)؛

پدیدآور: لیلا موسوی و مهدی قربانی

ناشر:‌ حماسه یاران

تعداد صفحات:‌۲۵۴

این اثر کتابی است بسیار خوش‌خوان با حدود ۲۰۰ خاطره مختصر و در عین حال جذاب و کمتر شنیده شده از ابعاد مختلف زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی. مخاطب با مطالعه این کتاب ضمن آشنا شدن با سبک‌زندگی و ابعاد مختلف شخصیتی آن شهید عزیز، متوجه می‌شود که به چه دلیل او به تنهایی یک مکتب بود.
اگر از شما بپرسند چرا این‌قدر به قاسم سلیمانی علاقه‌مند هستید، سطور و صفحات این کتاب پاسخ‌های متعددی می‌تواند برای ارائه پاسخِ شما فراهم آوَرَد.

در سه جای کتاب، سه فرد مختلف برای حاج قاسم آرزوی صحت و سلامت می‌کنند؛ او به هر سه نفر پاسخی به این مضمون می‌دهد: «من شهید می‌شوم، و کاری که بناست خداوند با شهادت من انجام دهد، خودم با حیاتم نمی‌توانم انجام دهم...»
روحش شاد، راهش پر رهرو باد...


معرفی منابع طرح «کتابخوان ماه» نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی

شاید پیش از اذان صبح

پدیدآور: احمد یوسف زاده

ناشر : سوره مهر

تعداد صفحات:   ۱۷۰

این اثر گفت‌وگویی دوستانه و برادرانه است (در قالب ۴۰ دلنوشته)‌ که نویسنده با حاج قاسم دارد و در خلال گفت‌وگو خاطرات و وقایعی را که سردار در آن نقش داشته، با او مرور می‌کند. مخاطب با خواندنِ این اثر می‌تواند به تصویری نسبتاً روشن از شهید سلیمانی در عرصه‌های مختلفِ فکری، فرهنگی، سیاسی و حتی اجتماعی برسد.

نثر کتاب صمیمی و گیراست و مخاطب را درگیرِ خود می‌سازد؛ برای آشنایی با حال و هوای کتاب بخشی از آن تقدیم می‌گردد: «گفتم حاجی دقت کرده‌ای روی پرچم داعش که شما در مقابلش سینه سپر کرده‌ای، نام خدا و پیامبرش نقش بسته است؟ پرسید در بطلان اندیشه داعش شک داری؟ گفتنم نه، ولی در حیرتم که چرا از اسلام چنین فرزندان ناقص و عجیب‌الخلقه‌ای متولّد می‌شود و ادامه دادم شاید جنگیدن با داعش پرداختن به معلول باشد و بهتر نیست فکری برای این کنیم که فرزند ناخلف دیگری از این مادر زاده نشود.

جواب داد: این کار شما دانشگاهیان و حوزویان است که ببینید چه می‌شود کرد. من سربازم، تئوریسین و سیاستمدار نیستم. ضجّه‌ی زنان و کودکان و سالمندان را نمی‌توانم تحمّل کنم، التماس کودکان  و دختران بی‌پناه مرا به میدان می‌کشد و... هنوز صدایش در گوشم هست که من سربازم...»


معرفی منابع طرح «کتابخوان ماه» نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی

سربازنامه

پدیدآور: افشین علا

ناشر: مکتب حاج قاسم

تعداد صفحات:‌ ۴۸

«زیبا، شیوا، خوش‌لفظ و معنا...» این تعبیرِ رهبر معظّم انقلاب از کتاب سربازنامه است.
«سربازنامه» منظومه‌ای است حماسی، ملی و آیینی؛ تلفیقی از افسانه‌ها و اساطیر باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروزِ ایران‌زمین. داستان این کتاب، صرف نظر از آرایه‌ها و استعاره‌های شاعرانه، روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی است که در سال‌های اخیر، پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته‌. قهرمان آن نیز سردار عاشق و مجاهدی است که پاره‌ی تن ایران و نماد اقتدار و امنیت این آب و خاک بود.
افشین علا، در این مثنوی بلند، هم به حماسه‌های کهن ایرانیان اشاره می‌کند و هم به شکل‌گیری نهضت اسلامی ۵۷ و سال‌های دفاع مقدّس. آن‌گاه به ترسیم شاعرانه‌ای از وضعیت سال‌های اخیر ایران و منطقه می‌پردازد و صف‌آرایی جبهه حق و باطل را به تصویر می‌کشد و پس از این مقدمه به سراغ قهرمان اصلی روایت خویش یعنی قاسم سلیمانی می‌رود و شرح حالات عارفانه و مجاهدت‌های عاشقانه او را به نظم می‌کشد.

در بخشی از این منظومه خوش‌لفظ می‌خوانیم:
«...خصم از همه سو به جستجویش بود - غافل که شهادت آرزویش بود
در رزم نداشت چون هماوردی - شد کشته ولی به ناجوانمردی...»


گفتنی است طرح کتاب‌خوان ماه توسط کتابخانه‌های عمومی با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور در جلسات نشست کتاب‌خوان می‌توانند به نزدیک‌ترین کتابخانه محل خود مراجعه کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 13 دی 1400 | 8:17 | نویسنده : لطیفی |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.